دبیرستان شهدای احد یک

آموزشی تربیتی علمی

دبیرستان شهدای احد یک

آموزشی تربیتی علمی

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

مادر در کلام بزرگان

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹ ق.ظ

مادر در کلام بزرگان

آینده کودکان بسته به تربیت مادر و پدر است. "ویکتور هوگو"

استوارتر از همه پیوندها، پیوندی است که در میان مادر و فرزند برقرار است. "سعید نفیسی"

اگر مادر نباشد، جسم انسان ساخته نمی‌شود و اگر کتاب نباشد، روح انسان پرورش نمی‌یابد. "پلوتارخ"

ای مادر، تو مانند ستاره مقدس در آسمان ابدیت، ثابت و درخشان خواهی ماند." کارل ایمرمان"

این یک قاعده کلی است که همهٔ مردان برجسته، عوامل برتری خود را از مادرانشان به ارث می‌برند. " ژول میشله"

با مادر و پدر خود چنان رفتار کن که از فرزندان خود توقع داری." سقراط"

تار و پود روح مادر را از مهربانی بافته‌اند. " رالف والدو امرسن"

در هرجا نیک و بد اعمال کودک مربوط به مادر است. "  ناپلئون بوناپارت"

سرنوشت آینده یک کودک همیشه کار مادر است. " ناپلئون بوناپارت"

صالح ‌ترین فرزندان آن‌هایی هستند که با اعمال خود باعث افتخار مادر و پدر خود شوند. " ویکتور هوگو"

مادر آهن ‌ربای قلب و ستاره قطبی چشم کودک است. " جورج هربرت"

مادر، سازنده جهان و تابلوی آفریدگار است. " بتهوفن"

مادر شاهکار طبیعت است. یوهان ولفگانگ گوته

مادرشدن مرحلهٔ کمال زن است. "  الکساندر دوما"

مادر یگانه موجودی است که حقیقت عشق پاک را می‌شناسد." انوره دو بالزاک"

من از عشق بدم می‌آید برای این‌که یک‌بار عاشق شدم و مادرم را فراموش کردم. "مارک تواین"

می گویند: احتیاج مادر اختراع است! اما مادربزرگ بدبختی هم هست. " ژان پل"

زادگاه دوم مرد ز مادر اوست." قابوس‌نامه" 

«هیچ‌چیز به قدر دیدن یک مادر با بچه‌اش روح‌پرور نیست و هیچ‌ چیز حس حرمت و تقدیس ما را هنگام تماشای مادری‌ که بچه‌هایش وی را احاطه کرده‌اند، بیدار نمی‌کند. "یوهان ولفگانگ گوته"

هیچ‌گاه در زندگی نمی‌توانید محبتی بهتر، بی‌پیرایه‌تر و واقعی‌تر از محبت مادر خود بیابید. " انوره دو بالزاک"

یک مادر خوب به صد استاد و آموزگار می‌ارزد." جورج هربرت"


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۵۹
حسن محمدی

پند بزرگان

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶ ق.ظ

کسی که از ادب و تربیت پدر بهره ای نبرد ، روزگار تربیتش خواهد کرد .

شمس المعالی

ستارگان را به خاطر جایگاه بلندشان کوچک می بینی ، حال آنکه کوچک نیستند .

ضرب المثل عربی

آنجا که موفقیت مورد سرزنش قرار گیرد ، اضمحلال حتمی است .

یونانی

پشیمان ترین مردم هنگام مرگ ، عالمان بدون عملند .

علی (ع)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۴۶
حسن محمدی

دماسنج

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳ ق.ظ

                  نخستین وسیله واقعی علمی را برای اندازه‌گیری درجه حرارت در سال ۱۵۹۲ گالیله اختراع کرد وی برای این منظور یک بطری شیشه‌ای گردن باریک انتخاب کرده بود. بطری با آب رنگین تا نیمه پر شده و وارونه در یک ظرف محتوی آب رنگینی قرار گرفته بود. با تغییر دما هوای محتوی بطری منبسط یا منقبض می‌شد و ستون آب در گردن بطری بالا یا پایین می‌رفت. وسیله گالیله مقیاسی واقعی برای سنجش دما نبود به طوری که وسیله وی بیشتر جنبه دما نما داشت. تا جنبه دماسنج در سال ۱۶۳۱ری تغییراتی را در دمانگار گالیله پیشنهاد کرد. پیشنهاد وی همان بطری وارونه گالیله بود که در آن فقط سرد و گرم شدن از روی انقباض و انبساط آب ثبت می‌شد.
در سال ۱۶۳۵ دوک فردینالند توسکانی، که به علوم علاقه‌مند بود دماسنجی ساخت که در آن از الکل (که در دمایی خیلی پایین‌تر از دمای آب یخ می‌بندد.) استفاده کرد. و سر لوله را چنان محکم بست که الکل نتواند تبخیر شود.سرانجام در سال ۱۶۴۰ دانشمندان آکادمی لینچی در ایتالیا نمونه‌ای از دماسنج‌های جدیدی را ساختند که در آن جیوه به کار برده و هوا را دست کم تا حدودی از قسمت بالای لوله بسته خارج کرده بودند. توجه به این نکته جالب است که در حدود نیم قرن طول کشید تا دماسنج کاملاً تکامل یافت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۳۳
حسن محمدی

مردان انقلاب

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ق.ظ



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۰۵
حسن محمدی

سرآغاز و سرانجام گیتی

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۲۴ ق.ظ

سرآغاز و سرانجام هستی

کیهان‌شناسی

بشر از نخستین روزگاری که گام به این دنیای خاکی نهاد، در پی یافتن پاسخ پرسش‌های فراوانی، درباره‌ی چیستی جهان، نحوه‌ی پیدایش و سرانجام آن بوده است. این پرسش همواره در طول دوران و اعصار مختلف، تا به امروز وجود داشته و بشر پاسخ آن را در گستره‌ی دانش‌های تجربی، دین، فلسفه و ماوراء طبیعت جستجـو کرده است.

علم کیهان‌شناسی به برخی از این پرسش‌ها در مورد چیستی جهان پاسخ می‌دهد. کیهان‌شناسی، علم مطالعه ماهیّت کل جهان است و هم‌اکنون کیهان‌شناسی فیزیکی، کیهان‌شناسی متافیزیکی، کیهان‌شناسی دینی و کیهان‌شناسی ماورائی از شاخه‌های گوناگون این علم به شمار می‌آیند. اما ما توجه‌مان را به کیهان‌شناسی فیزیکی معطوف می‌سازیم.

مشاهدات ستاره‌شناختی در مورد ساختمان بزرگ جهان چه چیزی به ما بازگو می‌کنند؟ آیا قوانین فیزیک، آنگونه که ما می‌شناسیم قادرند الگویی مناسب از جهان هستی را به تصویر کشند؟ طبق این الگو، جهان چگونه به وجود آمده و چه سرانجامی در انتظار آن است؟ تجسّس و تحقیق در مورد این پرسش‌ها، همان چیزی است که دانشمندان آن را کیهان‌شناسی فیزیکی می‌نامند.

در کیهان‌شناسی، طرح مدل‌های فرضی از جهان و تطبیق آن با مشاهدات و رصدها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این گستره، ریاضیات تنها زبان مناسب برای بیان و مدل‌سازی ماهیت پیچیده‌ی جهان است. به همین دلیل، اکثر کیهان‌شناسان در واقع ریاضی‌دانان یا ریاضی- فیزیک‌دانان برجسته‌ای هستند که نگاهشان به مسأله کاملاً تئوریک است. در طرف دیگر یافته‌های اخترشناسان از رصدِ فضاییست که در آن زندگی می‌کنیم. در نهایت در کیهان‌شناسی مدل ریاضی‌ای از جهان پذیرفته خواهد شد که با نتایج رصدهای اخترشناسان سازگار باشد.

کیهان‌شناسیِ فیزیکِ نوین حاصل ترکیب معتبرترین نظریه‌های فیزیکی توسط بزرگترین ریاضی- فیزیک‌دانان مانند آلبرت اینشتین (تصویر راست) و بررسی جهان توسط دانشمندان ستاره‌شناسی مانند ادوین هابل (تصویر چپ) است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۲۴
حسن محمدی

نماز

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ

نماز راز با بی نیاز، راز میان عاشق و معشوق و پیوند خلق و خالق،

 سر تعظیم فرود آوردن بنده در برابر صاحب امر خود، و اظهار

 عبودیّت از جانب عبد است. نماز پالاینده‌ی آلوگی ها، تیرگی ها،

 ظلمت ها، تاریکی های روح و روان آدمی و شست و شو دهنده ی

 دل و جان او است، نماز توجه باطن و ملازمت در حضور و اقبال به سوی حق و اعراض از ماسوی ا... است.

خداوند نمازی را شایسته ی در گاه باری تعالی می داند که با حضور قلب خوانده شود. و تمام توجه نمازگزار به نماز باشد نه آن که توجه فرد در حال نماز به امور دیگر باشد و فقط الفاظ را ادا کند و از روی عادت خم و راست شود. نماز کسی را پذیرفته و قبول درگاه بی نیاز حق می داند که با خاطری دردمند و دلی سوخته اقامه شود

از دیدگاه شرع مبین اسلام سزاوار است که نماز گزار در تمام کلمات  و افعال نماز حضور قلب داشته باشد، چرا که فقط به میزان آن چه که توجه کرده است ثمره و نتیجه دریافت خواهد کرد. بنابراین باید تمام توجه او به نماز و اذکار آن باشد و با توجه کامل به حضرت معبود جل جلاله و عظمت و جلال و هیبت او در نماز ایستد و دل و جان خود را از غیر او فارغ کند و خود را در برابر پروردگار متعال قرار دهد و او را مخاطب گیرد و با او به راز و نیاز بپردازد اگر شخص به این مقام رسید و دریافت کرد که در برابر مقام بزرگی چون یگانه خالق هستی قرار دارد قلبش را هیبت الهی فرا می گیرد و خود را در ادای فرایض و وظایف مقصر می‌بیند، و از خداوند می هراسد و آن گاه وسعت رحمت الهی را می نگرد و امید به رحمت الهی دست می یابد و برایش حالتی میان خوف و رجا، بیم و امید فراهم می آید که این صفت نمازگزاران کامل است و دارای درجات و مراتب بی شماری به حسب درجات عبادت کنندگان است. نمازگزار واقعی در حال نماز خضوع و خشوع، سکینه و وقار دارد و هم‌چون عبدی ذلیل در برابر معبود خود می‌ایستد و در گفتن ایاک نعبد و ایاک نستعین صادق است و تنها خداوند را عبادت می‌کند و فقط از او یاری می جوید و نه بنده ی هوای نفس است و نه دست نیاز به پیش این و آن دراز می کند. و تلاش می کند هر آن چه را که مانع حضور قلب و سکینه ی او می‌شود از خود دور کند و عوامل باز دارنده ی نمازگزار از حضور قلب بسیار است که برخی از آن‌ها را می‌توان رذایل اخلاقی چون، غرور، عجب یا خود برتربینی، حسد، غیبت، حبس زکوه و سایر حقوق واجب و... دانست .

نمازگزار افتادگان را دستگیرى مى کند، و با بیچارگان مهربانى مى کند، و با مستمندان  دلسوزى مى نماید،   و با همه فروتنى دارد و خودگذشتگى نشان مى دهد و از دشمنان  دین و آیین خدایى چشم مى پوشد . نمازگزارى که به راستى و درستى نماز مى خواند، هیچگاه دروغ نمى گوید، دزدى نمى کند، دشنام نمى دهد،  خودبین و گردنکش  نیست ، به دنبال هرزگى نمى رود، با بدان همنشین نمى شود،  همواره در راه به  دست آوردن دانش و بینش است ، در اندیشه پیشرفت خویش است  و دور از مردم بداندیش است.

 شیطان که رانده گشت بجز یک خطا نکرد
 خود را براى سجده آدم رضا نکرد
شیطان هزار مرتبه بهتر ز بى نماز
او سجده بر آدم ، این بر خدا نکرد


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۰۰
حسن محمدی

سخنان امام حسین علیه السلام

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ق.ظ

برگزیده ی سخنان گهربار امام حسین (ع)

 

  نشانه های عاقل:امام حسین فرمود: عاقل  با کسی که می ترسد او را دروغگو پندارد هم سخن نمی شود، از کسی که            می ترسد او را رد کند درخواستی نمی کند، به کسی که می ترسد او را بفریبد تکیه نمی نماید و به کسی که به امید او اطمینانی نیست امید نمی بندد.

کمال عقل:امام حسین می فرماید: عقل، جز از راه پیروی حق به کمال نمی رسد.

نشانه های دانا و نادان  : امام حسین می فرماید: از نشانه های اسباب قبولی اعمال، همنشینی با خردمندان است و از نشانه های اسباب نادانی، کشمکش با نابخردان است و از نشانه های دانا، نقادی او از گفتار خود و آگاهی او از اسرار  آرای گوناگون است.

دانا کیست؟ : امام حسین می فرماید: اگر همه گفتار دانا نیکو و بحق بود، از خود پسندی در آستانه دیوانگی قرار می گرفت. همانا دانا کسی است که حق گویی او فراوان باشد.

صفتهای زیبا : امام حسین می فرمود: دانش نطفه بارور معرفت است. تجربه های طولانی، فزونی عقل است، شرافت همان پارسایی است. قانع بودن، آسایش تن است، هر که تو را دوست دارد، از پلیدی بازت می دارد، هر که تو را دشمن دارد، بر نابکاری واردت می سازد.

امام حسین می فرماید: هر کس این پنج چیز را نداشته باشد، از زندگی خود چندان بهره ای نمی برد: عقل، دین، ادب، شرم و خوش خلقی.

شریف ترین مردم:شخصی از امام حسین پرسید: شریف ترین مردم کیست؟

امام فرمود: آن کس که پیش از اندرز دیگران، خود پند گیرد و پیش از بیدار باش دیگران، خود بیدار شود.

عرض کرد: شهادت می دهم که چنین کسی سعادتمند است.

تسلیم در برابر خدا    :    از امام حسین پرسیدند: چگونه صبح کردی؟

فرمود: صبح نمودم در حالیکه پروردگارم بالای سرم و آتش، پیش رویم، مرگ، جوینده ام و حساب الهی فراگیرم می باشد و چنین روزی من، در گرو کردار خویشم، نه آنچه دوست دارم پیدا می کنم، و نه آنچه نمی پسندم از خود می رانم و همه کارها در اختیار دیگری است. اگر بخواهد عذابم می کند و اگر بخواهد از من می گذرد. بنابراین کدام فقیری از من نیازمندتر است.

ایمان و یقین:شخصی از امام حسین پرسید: فاصله میان ایمان و یقین چقدر است؟ فرمود: چهار انگشت.

گفت: چگونه؟ فرمود: ایمان آن است که آن را می شنویم و یقین آن است که آن را می بینیم و فاصله بین گوش و چشم چهار انگشت است.

پرسید: میان آسمان و زمین چقدر است؟ فرمود: یک دعای مستجاب.

پرسید: عزت آدمی در چیست؟ فرمود: بی نیازیش از مردم

پرسید : میان مشرق و مغرب چقدر است؟ فرمود: به اندازه ی سیر یک روز آفتاب.

پرسید: زشت ترین چیزها چیست؟ فرمود: در پیران هرزگی و بیعاری است، در قدرتمندان،درنده خویی، در شریفان، دروغگویی، در ثروتمندان، بخل است و در عالمان حرص.  


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۱:۵۵
حسن محمدی

آب سنگین

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱ ق.ظ

آب سنگین چیست؟
آب سنگین، آبی است که هیدروژن های آن دوتریوم یا ایزوتوپ سنگین هیدروژن است. این آب در مقایسه با آب معمولی نقطه جوش و نقطه انجماد بالاتری دارد و ویسکوزیته یا چسبندگی آن بیشتر است. هیدروژن دارای 2 ایزوتوپ پایدار H و D و یک ایزوتوپ ناپایدار و رادیواکتیو T یا تریتیوم است. هسته ایزوتوپ معمولی هیدروژن دارای یک پروتون و هسته ایزوتوپ سنگین دارای یک پروتون و یک نوترون است. این نوترون اضافی، هم سبب کاهش جذب نوترون توسط دوتریوم در آب سنگین می شود و هم افزایش جرم آن را به همراه دارد. جرم ملکولی آب معمولی(H2O   1   ) 18  و آب سنگین ( 2H2O   )  20 است. در نتیجه یک لیتر آب سنگین دارای جرمی بیشتر از یک لیتر آب سبک است.

آب سنگین چگونه تولید می شود؟
محققان برای اولین بار به طریق الکترولیز (برقکافت) به آب سنگین خالص دست یافتند. چون نقطه جوش آب سنگین بالاتر از آب معمولی است، برای تولید آن، از روش تبخیر و تقطیر هم استفاده می شود. در تأسیسات تولید آب سنگین در اراک، طی مراحلی پیچیده از آب معمولی، آب سنگین به دست می آید که درجه خلوص آن 99/8 درصد است. تفاوت جرم آب سنگین و آب سبک قابل ملاحظه است و تفاوت در نقاط جوش این 2 نوع آب، امکان جداسازی آب سنگین و خالص سازی آن را تسهیل می کند. از میان هر 6400 تا 7000 ملکول آب معمولی، یک ملکول آب سنگین وجود دارد که برای دستیابی به آن از طرق فیزیکی و شیمیایی درجه خلوص آن را بالا می برند ، تأسیسات تولید آب سنگین تاکنون فقط در 8 کشور وجود داشته است که ما نهمین کشور هستیم.

مجتمع آب سنگین اراک

مجتمع آب سنگین اراک (خنداب) معروف به IR-40 یکی از تاسیسات بزرگ هسته‌ای کشور است که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک و در ۵ کیلومتری شهر خنداب قرار دارد.

نخستین تلاش برای تهیه آب سنگین در ایران در سال ۱۳۶۳ به طور آزمایشگاهی و با استفاده از روش الکترولیز انجام شد، اما تلاش‌ها در این زمینه نتیجه‌ای در برنداشت. پس از فراغت سازمان انرژی اتمی از پروژه‌های نیمه صنعتی افزایش غلظت و تبدیل اورانیوم بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷، پیشنهاد اجرای یک پروژه صنعتی آب سنگین به سازمان ارائه و پس از مدتی با ابلاغ شورای معاونان سازمان انرژی اتمی اجرای این طرح آغاز شد؛ اما با توجه به محدودیت‌ها در کسب اطلاعات علمی و فنی از کشورهای خارجی و جذب نشدن نیروهای حرفه‌ای این پروژه تا سال ۱۳۷۷ به تعویق افتاد. در این سال‌ها علاوه بر تهیه دانش فنی، طراحی‌های پایه، مقدماتی، شروع طراحی تفصیلی، مطالعات و عملیات سایت‌یابی انجام شد و در این میان سایت خنداب انتخاب گردید.

کار ساخت مجتمع از سال ۱۳۷۷ خورشیدی آغاز و تمامی مراحل طراحی و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شد. بهره‌برداری از این نیروگاه در سال ۱۳۸۵ و توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت انجام گردید.

در آبان ۱۳۹۲ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود خبر داد که ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی توسعه فعالیتهای هسته‌ای را متوقف کرده‌است. این اولین گزارشی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ریاست جمهوری حسن روحانی منتشر کرد. ایران اعلام کرده بود نیروگاه آب سنگین خنداب در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ شروع به کار خواهد کرد اما بعداً آن را به تعویق انداخت.

این مجتمع شامل یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی و رآکتور تحقیقاتی است.

تولیدات و کاربردها

تولیدات نیروگاه شامل آب سنگین و آب سبک است که از محصولات جانبی آب سنگین به شمار می‌رود.

آب سبک جهت درمان و پیشگیری از سرطان کاربرد دارد. آب سنگین تولیدی این نیروگاه در حوزه‌های مختلف از جمله زیست‌شناسی، پزشکی و فیزیک کاربرد دارد. همچنین از آن به عنوان ماده خنک‌کننده برای نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید رادیودارو استفاده می‌شود.

فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک (خنداب) یکی از موارد نگرانی غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است. مخالفان برنامه هسته‌ای ایران معتقدند این نیروگاه می‌تواند در صورت آغاز و گسترش فعالیت، پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای را تولید کند

تهیه کننده : حسن محمدی  - کارشناس ارشد شیمی - پژوهش سرای دکتر حسابی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۱:۵۱
حسن محمدی